Bude na Slovensku širokorozchodná trať?

Bude na Slovensku širokorozchodná trať?

Šéfovia železníc Rakúska, Ruska, Slovenska a Ukrajiny sa dohodli o vypracovaní novej štúdie o výhodnosti širokorozchodnej trate. O téme sa už roky hovorí, ale s výstavbou sa napriek predchádzajúcej  štúdii dodnes nezačalo. Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny hovorí, že ďalšia analýza by už mala priniesť reálne kontúry projektu:„To je účel podrobnejšej štúdie uskutočniteľnosti, ktorá obsahuje v sebe vymedzenie trasovania, dopravné modely a existenčný model budúceho usporiadania tej spoločnosti, ktorá by širokorozchodnú železnicu mala prevádzkovať.“

Podľa podpredsedu vlády má štúdia definitívne stanoviť, či bude celý projekt uskutočniteľný. Ako konečné prekladisko sa zatiaľ spomína Viedeň. Záujem však prejavili aj Česko, či Poľsko.

„Samozrejme, Slovensko má veľký profit z tranzitu, ale aj profit z terminálu, čiže pri budúcom kreovaní tohto diela budeme držať túto slovenskú pozíciu. Zatiaľ je definované to, že zo slovensko-ukrajinských hraníc by malo dielo pokračovať do Bratislavy, následne s prepojením na Rakúsko.“    

Dohodu o prekladisku v Bratislave hodnotí riaditeľ výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák v Bratislave ako čerešničku na torte.

„Dôležité bude, ako sa budú ovplyvňovať tieto dva terminály v takejto blízkosti. Je potrebné, aby sa jednoznačne deklarovalo, aby to nemalo vplyv na pokles práce v Čiernej nad Tisou, kde máme dosť veľkú nezamestnanosť.“

Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej upozorňuje na strategickú výhodu zatiaľ jediného prekladiska v Čiernej nad Tisou na hranici Európskej únie s východom.

„Toto prekladisko by bolo treba vybudovať a zväčšiť jeho kapacitu tam, kde dnes končí širokorozchodná a to je pri Košiciach. Následne tovar prekladať na náš úzky rozchod, teda na Cargo. Tým pádom by sme mali istotu, že aj Železnice Slovenskej republiky majú poplatok za dopravnú cestu ďalších 300 km. Zároveň časť tovaru by sme prekladali na naše cesty, na automobilovú dopravu a mali by sme výnos z mýta.“

Širokorozchodná trať je projektom, ktorý by mal riešiť narastajúcu prepravu tovaru z východu na západ. Či bude Slovensko rovnocenným partnerom veľkých geopolitických hráčov ako je Rusko, ukáže čas. Ľubomír Vážny:

„O tom, že bude úspešný len zatiaľ neviem povedať, v akom čase, svedčí aj skutočnosť, že v súčasnom období ma atakujú pomerne veľké finančné konzorciá ázijského kapitálu – Tajvan, Vietnam, Čína, samozrejme ruský kapitál, ktorí majú enormný záujem na tom, aby sa mohli takého diela zúčastniť, financovať ho a prevádzkovať.“

Zdroj: RTVS

Martina Greňová

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame